Ha Hollandiába látogatsz, készülj fel rá, hogy a tulipánmezők, a fapapucsok és szélmalmok mellett sok-sok kerékpárosra is számíthatsz. Könnyű ezt előre elképzelni, de a valóságban mégis megdöbbentő, amikor a holland fővárosban sétálva a gyalogosok mellett főleg bicikliseket és villamosokat látni. Persze vannak autók, sőt, a csatornákon csónakok parkolnak, de a hangsúly egyértelműen a két lábon és két keréken van. 🙂

Fotó: Burgmann Róbert

Éppen ezért turistaként sem érdemes kihagyni a városi kerékpározást, mint helyi specialitást. Erre az amszterdami kerékpárkölcsönzők fel vannak készülve. Szinte pár utcánként találunk olyan kölcsönzőt, ahol akár 1 vagy 6 órára is bérelhetünk járművet.

A kerékpárok

Ami legelőször feltűnik a sport- és szabadidős tekeréshez szokott szemnek, az a biciklik típusa és minősége. Soha sehol nem láttunk még ennyi egyszerű, már-már csotrogány „tanya-bike”-ot. Először úgy gondoltuk, mindenki a legrosszabb kerékpárját használja a városban, de aztán láttuk, hogy a helyi kereskedőknél ugyanezt a minőséget lehet kapni vadonatújan is.

Fotó: Burgmann Róbert

A rengeteg egymás mellé lezárt, és sokszor dominóként felborult kerékpárokat látva már érthetőbb ez az „igénytelenség”. Aztán kipróbálva ezt az egyszerű kétkerekűt, már igen kényelmesnek találtuk a magas kormányú, egyenes háttal tekerhető változatot.

A városban csak a csatornákat átszelő kis hidakra kell feltekerni, egyébként vízszintes a terep, így bőven megfelel a sima kontrás, vagy csak 3 sebességes típus.

Az első vagy hátsó kosarak nagyon jó szolgálatot tesznek a városban közlekedve. Aki pedig társakkal utazik, választhat magának tandemet, vagy a kisgyerekek szállítására alkalmas komolyabb járművet, ahol az apróságok elöl egy talicskaszerű ládában ülnek. Az ilyen hosszabb járművek kormányozásához már kell némi gyakorlat.

Fotó: Burgmann Nóra

Az utak

Amszterdam telis-tele van kerékpársávokkal. A járda mellett párhuzamosan mindenhol egy legalább ugyanolyan széles kerékpársáv húzódik. Mellette a gépkocsik is kapnak egy sávot, középen pedig sok helyen a villamossínek futnak. A kereszteződésekben a kerékpársávok elkanyarodnak, átvezetnek egymásba, így nem kell a sarkokon keresgélni a továbbhajtás lehetőségét.

Fotó: Burgmann Róbert

A közlekedők

Mi úgy láttuk, itt a kerékpáros az első. A rutinos biciklisek vadul és gyorsan tekernek, gyakran a többi kétkerekű és a gyalogosok között cikázva. Simán beszáguldanak egy kereszteződésbe, ezért gyalogosként és tekerés közben is nagyon kell figyelni az utunkat keresztezőkre.

A közlekedési lámpákat kicsit szabadon értelmezik. Meg sem fordul a fejükben, hogy egy gyalogos a saját zöld jelzését látva le merne lépni az úttestre anélkül, hogy előtte szétnézne és elengedné a sietős kerékpárosokat. Még az autósok és a villamosok is elsőbbséget adnak a kerékpáros tömegnek.

Egyébként érdemes a tömegközlekedést is kipróbálni. Mi még ennyi mosolygós, türelmes és segítőkész villamosvezetővel sehol nem találkoztunk. 🙂

Ha gyerekekkel vagy tapasztalanabb kerékpárosokkal vágsz neki a kalandnak, érdemes először a városközponton kívüli kerületekben vagy estefelé kipróbálni a tekerést, így nyugalomban szerezhetsz egy kis gyakorlatot a városban.

A kerékpárkölcsönzés témájához 3. osztályosoknak készült a legújabb matek feladatlap. Kattints a képre és nyomtasd ki:

Zold_matek_feladat_3osztaly25

Ha szeretnéd letölteni a feladatlapok megoldását, csatlakozz a Zöld Matek Közösséghez.
Feliratkozás után a megoldásokon felül további AJÁNDÉK FELADATLAPOK is várnak rád!