Dr. Wégner Krisztina
Dr. Wégner Krisztinát egy évvel ezelőtt ismertem meg, amikor a Mítoszvadászat projekten dolgoztunk együtt. Már akkor feltűnt, milyen tudással és lelkesedéssel beszél a hulladék-ügyről és milyen sokat tesz azért, hogy ez a téma megjelenjen a környezeti nevelésben is. Kriszti azóta már a MÁV Zrt. Környezetvédelmi Irodáját vezeti. Kíváncsiak voltunk, mit jelent ez a gyakorlatban, ezért megkértük, meséljen nekünk korábbi és jelenlegi munkájáról.

Visszaemlékszel, mikor kezdett el érdekelni a környezet védelme?

Erre egészen pontosan emlékszem 🙂 Egyetemre készültem, de nem vettek fel jogra, így elmentem bölcsésznek… egy év alatt kiderült, hogy nem nekem való a történelem/esztétika szak, és otthagytam a bölcsészkart.. egy barátnőm akkor helyezkedett el Szentendrén, a Közép-és Kelet Európai Környezetvédelmi Központban, és felhívott, hogy lenne ott egy recepciós állás. Mivel tudtam angolul és már akkor is jó volt a „beszélőkém” felvettek. Itt ismerkedtem meg a környezetvédelemmel, mivel a Központ tevékenysége igen sokrétű volt, sok mindenbe beleláttam. Először a nemzetközi környezet tetszett meg, utána pedig az a sokféleség, ami a környezetvédelem szó mögött meghúzódik…
De az igazi áttörés akkor következett be, amikor 6 év után ismét „magyar vizekre” hajóztam. Elhívtak egy hulladékgazdálkodási koordináló céghez dolgozni, és az ott szerelem lett 🙂 Imádtam minden pillanatát (na jó, talán akkor ott voltak olyan pillanatok amelyeket nem, de visszatekintve mindenképp azt mondhatom, hogy a hulladékgazdálkodást nagyon megszerettem:)) Aztán már sodródtam az árral, jogász lettem, majd környezetvédelmi szakjogot végeztem…. mondhatni a sorsom megpecsételődött. 🙂

A környezetvédelmen belül melyik területek érdekeltek a legjobban? Mivel foglalkoztál?

Az elején szinte mindennel, mindennek az adminisztratív részével. Jó volt egy nemzetközi környezetben belelátni a munkák sokszínűségébe. A Központban akkor kb 140-en dolgoztak, 27 országból, és ezen felül volt a közép-kelet európai országok közül 14 országban helyi irodánk is. De a kapcsolatok, a konferenciák, a projektek világszerte zajlottak. Nagyon tetszett nekem a sok ember, a sokféleség nemcsak a feladatok de a munkatársak terén is.
A hulladékgazdálkodásban először az elektromos és elektronikai berendezések hulladékainak koordinálásával, majd a gumiabroncs hulladék koordinálásával foglalkoztam. Ennek kapcsán aztán beleláttam más hulladékáramokba, hulladékkezelési technológiákba, hulladékos közszolgáltatásba… igazából a teljes hulladékos spektrumba.
Mostani munkahelyemen pedig egyéb feladataim is vannak, kármentesítés, megelőzés…. ismét van valami új 🙂
Szeretem, ha vannak olyan területek a munkámban amelyeket jól ismerek, de szeretem az újdonságokat is. Fontos, hogy a nemzetközi vonal szinte végig továbbélt a munkámban, mindig én lettem a külkapcsolatokért is felelős… Érdekes látni, hogy a világ legkülönbözőbb tájain mennyire egyforma problémáink vannak és mennyire sokféle megközelítéssel élünk.
A nemzetközi vonal mellett pedig a kommunikáció, a tudatformálás amit mindig feladatnak tekintek. A környezetvédelem egy mindenképpen pozitív dolog, ezért fontos, hogy sokak ismerjék meg és éljenek a lehetőségeikkel, hozzanak jó döntéseket és adjanak hozzá a nagy közös jóhoz.
[easingslider id=”4034″]

 

Milyen eredményekre, melyik zöld projektekre, programokra vagy a legbüszkébb?

Büszke vagyok rá, hogy felépítettük a második legnagyobb elektronikás koordináló szervezetet Magyarországon. Arra is büszke vagyok, hogy sosem ragadtam le a feladatok robotszerű végrehajtásánál, és mindig kerestem új dolgokat – azért a kollégáimat ne kérdezzétek meg, hogy ennek mennyire örültek néha :)))
Fantasztikus volt az oktatási pályázatunk ,amikor az országot körbejárva 12 helyszínre vittünk általános iskolákba környezetvédelmi programot, versenyt, több ezer gyereket sikerült bevonnunk.
De az is jó érzés volt, amikor segítettünk egy baráti társaságnak, akik saját szabadidejükben összegyűjtöttek egy csomó gumihulladékot erdőkből, mezőről, árokpartról és mi megszerveztünk, hogy a gumi hasznosításra kerüljön. Sosem hittem volna, hogy egy hétvége alatt egy lelkes 15 fős társaság 32 tonna gumit tud összeszedni a mezőkről…. ez egyébként elborzasztó is egyben. De legalább ezek a hulladékok végül jó helyen kötöttek ki.
Aztán jó volt egy csomó izgalmas kommunikációs kampányt csinálni, mint a TeSzedd, a Kukakultúra, az Európai Hulladékcsökkentési Hét vagy legutóbb a Mítoszvadász …. nagyon jó kollégákkal jó dolgokat tenni fantasztikus érzés.

Jó érzés nekem személy szerint az is, hogy a nemzetközi szakmai szinteken is sikerült ismertté válni, számítanak rám a külföldi kollégák, sokat utazom. Világkonferenciákon vagyok jelen, sokat adok elő. Most éppen Tel-Avivba megyek egy hulladékos létesítmény megnyitóján vagyok vendég, de pl. Twinning projektben is szakértő leszek, oda angol kollégák hívtak és ragaszkodtak a részvételemhez.
És büszke vagyok a szakmai barátságaimra is, és sok kollégára akit megismertem, és akiktől tényleg jobb hely a világ….
Igazából most, hogy belegondolok, egész sok dologra vagyok büszke 🙂

Most a MÁV Zrt. Környezetvédelmi Irodáját vezeted. Egy hatalmas állami cégnél ez nagyon összetett feladat lehet. Mi mindenre kell odafigyelnie egy országos méretű közlekedési vállalat környezetvédelmi irodájának?

Ahogy írtad, nagyon sok mindenre 🙂 Számomra ez egy újabb kihívás. A MÁV-Csoport ugye nem elsősorban környezetvédelmi profilú vállalat csoport. Mégis iszonyú sokat tesz és tehet a környezet megóvásáért, és mint az ország egyik legnagyobb cégcsoportjának ez igazából erkölcsi kötelessége is. Nagyon örültem, hogy ezt a kollégák és a vezetőink is pontosan így látják.
Nagy feladat egyáltalán felmérni, hogy mennyi mindennel foglalkozik a csoport, ami talán elsőre nem is tűnik környezetvédelmi dolognak, merthogy elsősorban nem az. De egy modernizálás, egy fejlesztés, egy építkezés, új szabályok bevezetése a mindennapi munkában, nagyon is sok környezeti pozitív hatást eredményez. Ezek felkutatása, megfogalmazása és tudatosítása „házon belül” is komoly feladat.
Ráadásul nekünk mindenre oda is kell figyelni. Ez amint írtam is egy ekkora cégnek kötelessége. De van más szempont is, ugyanis mi mindig fókuszban vagyunk, mi nem tűnünk el, minket meg lehet találni, felelőssé lehet tenni olyasmiért is, ami nem egy általunk generált probléma. Ha már a hulladék a szívem csücske, akkor ez igen jó példa: a MÁV-Csoport minden tagja szigorúan betartja és végrehajtja a vonatkozó hulladékos jogszabályokat. Számon kérhetőek vagyunk, és ez így is van jól.
Viszont nem vagyunk második hulladékgyűjtő vállalat. Nagyon komoly gondunk van az illegális hulladék elhelyezéssel. 7500 kilométer pályaszakaszt és több száz ingatlant nem lehet lezárni, nem lehet őriztetni. A lakosság, egyes vállalkozások azt hiszik a senki földjére kiborított szemét nem az ő gondjuk. Hát, elsősorban nem is az övék, hanem a miénk. A MÁV Zrt-nek irdatlan sokba kerül mások illegális hulladékát eltakaríttatni. Ez nem jól van így.
És a negatív megítélés a MÁV Zrt. irányába alakul ki, nem azt mondják a lakosok, utasok, hogy na nézzétek de rosszak az emberek, ideborogatják a hulladékok, hanem azt, hogy na de koszos a sínek mellett, ez a MÁV…..

A tömegközlekedés és a vasúti szállítás egyértelműen környezettudatos megoldások. Ebből az következne, hogy még több embert lenne jó rávenni, hogy a vasúti közlekedést válassza ahelyett, hogy autóba ül. És a szállító cégek kamionjait is jó lenne a hosszú tehervonatokra felpakolni. Járható ez az út? Elbírná most a MÁV Zrt. a növekvő forgalmat?

Elbírná. Fontos is lenne e vasútra való terelés. Nem csak gazdasági szempontból, de környezetvédelmi szempontból is. Kollégák kiszámolták, hogy 1 tonna árú vasúti szállítása 1/3 CO2 kibocsátással jár mintha ugyanezt a tonna árut közúton vinnék el
De a vasút kevésbé flexibilis, hiszen kötött pályán mozog. Igazából itt is az a megoldás ami a környezetvédelemnek is alapelve: holisztikus szemlélettel kell fejleszteni. Olyan megoldásokat kell találni, amelyek vonzóvá és versenyképessé teszik a vasutat az áruszállításban és a személyszállításban is. Ráhordó rendszerek kellenek, összehangolt közúti és vasút fejlesztés.Az átterelődéseknek jelentős pozitív környezetvédelmi hatása is lenne. Ezen dolgoznak a kollégák a cégcsoportnál, szinte minden szinten. Fejlesztünk, mérünk, elemzünk, átstrukturálunk, új szolgáltatásokkal tesszük kényelmesebbé, komfortosabbá a közlekedést.
Sok szinten és sok téren zajlanak egyszerre az események, és azt hiszem ezek hatásai egyszer csak majd robbanásszerűen összeadódnak.
Hát erről is órákig tudnék ám mesélni 🙂 Nagyon izgalmas terület, nagyon nagy hatással, jó érzés a részese lenni.

Hol lehet elkezdeni egy ekkora vállalat „zöldítését”?

A munkavállalók fejében. Ez a legfontosabb. Ha mindenkinek ott tud motoszkálni a fejében a környezettudatos gondolat, akkor a saját munkájába azt bele fogja építeni. Persze, kellenek a szabályok, jogszabályok, ösztönzés meg minden, de ha fejben megvan ez a dolog, akkor az a leghatékonyabb. Akkor parancs, nógatás nélkül is hatványozódni fog az eredmény.
El sem tudjátok képzelni mennyit jelent a jó hozzáállás.
Ez egyébként az egész környezetvédelemre jellemző. Ha mindenki abbahagyná a kifogások keresését, elfogadná és megértené, hogy ez egy olyan ügy amiért tenni kell, akkor simán mennének a dolgok. De sajnos szeretünk kifogást keresni. Senki nem mondja hogy könnyű, senki nem állítja, hogy egy már meglévő szokást, rutint nem nehéz megváltoztatni. Viszont nem is lehetetlen. Csak el kell indulni. Egyszerre egy lépés….Fontos, hogy elérhető céljaink legyenek, különben feladjuk, ha mindent varázsütésre akarunk megváltoztatni az biztos kudarcra van ítélve. Én hiszek a változásban, de elfogadom ,hogy idő kell hozzá…maximum igyekszem segíteni, hogy ez rövidebb idő legyen 🙂

A fejedben van egy olyan jövőkép, amiben már az utasok számára is egyértelműen érezhető a vállalat környezetvédelmi szemlélete? Elmeséled, milyen lesz ez a MÁV Zrt.?

Egyelőre olyan jövőképem van, amelyben mindenkinek a fejében helyén van a környezettudatos gondolat. Amikor a mindennapi rutinba beleépül nálunk a környezetvédelem. Szerintem ebben jó úton haladunk, nagyon sok segítséget és támogatást kapunk a vezetőinktől.
Szerintem ha helyre tudunk tenni bizonyos dolgokat – valamit pl. kezdeni tudunk az illegális hulladékelhelyezések megszüntetésével, megelőzésével – már jobb lesz. Nagyon sok energia és pénz lenne felszabadítható ha nem más után pakoltatnánk el a szemetet. Egész más érzés lenne utasként is szép tájakon vonatozni anélkül, hogy tele lenne a pálya mások kidobott hulladékával. És akkor azt a pénzt és energiát amit jelenleg ebbe ölünk bele lehetne valami másra fordítani.
De sok szinten, sok mindent lehetne említeni, az új mozdonyoktól ,az új, komfortosabb kocsikon át, a digitális világ eszközeinek bevetésén keresztül a környezetvédelmi együttműködésekig, amelyek mind mind pozitív hatással bírnának, javítanák a megítélésünket.
Azt hiszem jó kollégáim vannak, partnerek ebben, és sikerülni is fog a célunk.

Jól tudom, hogy a hivatalos munkád mellett a civil életben is dolgozol a környezetvédelemért? Milyen szervezetekben, programokban veszel részt?

Sok feladatban, projektben veszek részt tanácsadóként, szakértőként. Itthon is és külföldön is. Cégeknek, szövetségeknek, állami és önkormányzati intézményeknek is végzek munkát, széles körben.
Alapító tagja vagyok a FIKSZ Egyesületnek, amely a Fiatal Környezetvédők Szakmai Egyesülete, nemrég alapítottuk, hogy új lendülettel, új szemlélettel álljunk neki a munkának, alkossunk véleményt, nyújtsunk segítséget mindenkinek akinek szüksége lehet rá. Az egyesület alapítói nagyon sokfélék, sokféle háttérrel, jól kiegészítjük egymást tudásban is. A saját „környezetvédelmi világképünk” szélesítésén túl szeretnénk majd azon munkálkodni, hogy a tapasztalatainkat, tudásunkat felhasználjuk mások érdekében is.
Sok sikert a munkátokhoz!

Mivel ebben az interjúban szó esett a vonatokról, a legújabb feladatlap ebben a témában készült az ovisoknak:

Zold_matek_feladatok_ovisoknak24

Save

Save

Save

Save

Ha szeretnéd letölteni a feladatlapok megoldását, csatlakozz a Zöld Matek Közösséghez.
Feliratkozás után a megoldásokon felül további AJÁNDÉK FELADATLAPOK is várnak rád!