Az egészen pici gyerekek környezeti nevelését természetesen nem fejlesztő feladatlapokkal kell megvalósítani. A kicsik a játék során tapasztalják meg a környezetet és közben fejlődnek a matematikai képességeik is.
Nem jó, ha a kis óvodásokat feladatgyűjtemények megoldására ösztönözzük. Szerencsére a legtöbb óvodában már természetközeli foglalkozásokat tartanak.
A gyerekek kirándulnak és közben megszámolják az összegyűjtött gesztenyéket, eldöntik, hogy ki gyűjtött több makkot. Újrahasznosítják az otthon gyűjtött flakonokat, terméseket stb. Számtalan kreatív ötletet lehet találni.
A legidősebb ovis korosztály, az iskolába készülők esetében azonban már jó, ha kicsit ismerkednek a feladatmegoldás gyakorlatával. „Papíron” is megismerik a korábban is alkalmazott technikákat (kakukktojás kiválasztása, csoportosítás, összehasonlítás stb.) és a vonalvezetés gyakorlásával felkészülnek a betűk és számok írására.
Elsősorban ennek a korosztálynak szóló feladatokat szeretnék itt megmutatni. Természetesen kisebb gyermekek is válaszolhatnak a kérdésekre, ha szívesen foglalkoznak fejtörőkkel.
De soha ne erőltessük rájuk a tanulásnak ezt a formáját, eljön ennek is az ideje majd az iskolában 🙂
Két feladatlapot készítettem kezdetként a környezetvédelem különböző témaköreit érintve.
Nagyon fontos, hogy ezeket a feladatokat egy beszélgetés alapjaként használjuk. Meséljünk a gyerekeknek a környezetszennyezésről, az egészséges táplálkozásról, a veszélyes hulladékokról stb. A feladatlapok nem arra valók, hogy a gyereket lekössük és mi nyerjünk egy kis időt a sok egyéb tennivalónkra. Legyen a feladatmegoldás közös játék, sok beszélgetéssel. 🙂
Az alábbi két képre kattintva letölthető a feladatlapok PDF változata.